Dejte sbohem závislosti na klasickém bílém cukru

V posledních letech stále častěji narážíme na články, které pojednávají o negativních dopadech klasického bílého cukru nebo bílé mouky. Proč tomu tak ale je? O jakých rizicích se vlastně bavíme a lze jim nějak předcházet?

Cukr se v našich domácnostech vyskytuje již téměř 240 let, tedy od doby, kdy byl v českých zemích otevřen první cukrovar. V této době byl cukr sice výsadou pouze vyšších vrstev, ovšem jak je možné, že zde nebyl problém, na který narážíme v dnešní době? Jedním z možných vysvětlení může být stále se zhoršující kvalita potravin, která úzce souvisí s použitím nejrůznějších chemikálií. V letech minulých se také cukr nepoužíval v takové míře, protože byl pro obyvatele novinkou, a tedy i vzácností. Slazení tedy probíhalo prostřednictvím medu. Ze studií, které byly provedeny na toto téma v posledních letech, vyplývá, že průměrná spotřeba cukru je 38 kg na rok na jednu osobu, což je dvakrát více, než je pro naše tělo vhodné. S tímto tématem také úzce souvisí fakt, že téměř 73 % žen v České republice a 61 % mužů trpí nadváhou, což už tak pozitivní není. Ve skutečnosti se jedná o velký problém.

kostky cukru

Pravdou je, že při bližším zkoumání obalů potravin zjistíme, že se přidaný bílý rafinovaný cukr nachází téměř ve všem, a to i v potravinách, ve kterých jeho přítomnost vůbec nebyla potřebná. Naše civilizace se na cukru zkrátka stala závislou a odvykání není vůbec jednoduché. Jaké můžeme tedy očekávat následky?

Vše začíná samozřejmě již zmíněnou nadváhou, která může končit až obezitou. Kdyby se jednalo pouze o stránku estetickou, bylo by vše relativně v pořádku. V realitě tomu tak ale není. S obezitou se totiž pojí spousta dalších problému od vysokého cholesterolu, cukru, což velice často sklouzává až k cukrovce, ucpávání cév a následné problémy se srdcem a kardiovaskulárním systémem. Dalším problémem je obtížná pohyblivost. Nadměrná konzumace cukru v této podobě také způsobuje větší kazivost zubů, podporování zánětů a rakovinných onemocnění, protože právě cukr je pohonem pro tyto buňky, a spoustu dalších obtíží.

rostlinka stévie

Velice vhodné je tak sledovat svůj jídelníček, který by měl být co nejpestřejší. Pokuste se tak zařadit zdravější alternativy, mezi něž patří například med, klasické ovoce, známá sladká rostlinka stévie, která je samozřejmě nejvhodnější v přirozené podobě, nikoli v podání chemických tablet, nejrůznější slady, ať už rýžové nebo ječné, nebo třeba hnědý cukr, který se ve finále ovšem od toho klasického moc neliší.