Chladiče výfukových plynů a ventil EGR bývají velmi namáhány spalinami

Emise výfukových plynů jsou doslova novodobým strašákem výrobců automobilů. Mnozí z vás ještě pamatují dobu, kdy se města halila do oblaků spalin z výfuků, a prakticky nikdo to neřešil. Zabývali se tím jen někteří aktivisté, ale například v naší zemi se za socialismu na toto kritérium příliš nehledělo, a šlo hlavně o to, nabízet v automobilovém průmyslu vozidla lidová, tedy dostupná širokým masám, aby bylo možno vůbec provozovat autodopravu.

disky kol

Stačí se zamyslet nad tím, jak by asi dopadli výrobci vozidel v mladoboleslavské Škodovce či v libereckém Liazu, kdyby museli plnit současné emisní normy. Pravděpodobně se u nás výroba motorových vozidel zcela zastavila.

Velkým problémem pro ekologii je zejména provoz dieselových motorů. V současné době se již běžně montují takřka do veškerých vozů s tímto pohonem tzv. chladiče výfukových plynů se zpětným ventilem EGR. Ventil EGR významně snižuje emise výfukových plynů tím, že některé z nich vhání zpět do sání motoru, čímž se reguluje teplota spalování nafty. Proces hoření palivové směsi ovlivňuje vzdušný kyslík, a jestliže se do sání vhání část spalin, zcela logicky se procento kyslíku sníží, a tím pádem se sníží i spalovací teplota. Funkci EGR ventilu řídí hlavní řídící jednotka motoru, tedy zjednodušeně řečeno, palubní počítač.

náhradní díly na auto

Chladiče výfukových plynů jsou vysoce namáhány procesem hoření spalin, při němž vznikají saze. A právě usazování černých sazí (uhlíkových sloučenin, tzv. karbonů), bývá důvodem k výměně EGR ventilu. Naštěstí jsou tyto náhradní díly dostupné ve specializovaných e-shopech, např. chladič výfukových plynů pro vozy Škoda, Volkswagen a Audi pod katalogovým číslem 03L131512DQ opatříte do několika pracovních dnů, pokud je díl momentálně skladem. V e-shopu lze objednávat i další náhradní díly pro tyto vozy, případně pro vozidla jiných výrobců.